Denne feilmeldingen er generert av antispam-funksjonen på mailserveren. Problemet løses ved å hente mail en gang før du sender slik at du får "hilse" på serveren og med det tillatelse til å sende meldinger ut.
Fordi du er ikke er knyttet opp til oss med en fast IP adresse må vi kontrollere at du har tillatelse til å sende epost gjennom serveren ved at du autoriserer deg med serveren først. Dette gjør du ganske enkelt ved å sjekke epost (klikk "send and recieve" en gang). Deretter har du relaying (åpen forbindelse til server) i to timer og vil ikke få denne feilmeldingen. Normalt sjekker epostklienten din om det har kommet nye meldinger minst én gang hvert 15. minutt så lenge du er koblet til Internett, og det skal derfor ikke være nødvendig å sjekke mail manuelt for å opprettholde "relayen".
Du kan omgå problemet ved å benytte SMTP-autorisering. Dette innebærer at du får relay mot vår SMTP-server basert på en autorisering av brukernavn og passord i stedet for IP-adresse.
Slik går du frem for å aktivere SMTP-autorisering i Outlook Express:
-> Klikk Verktøy i menyen
-> Velg Epostkontoer
-> Velg epostkontoen du sender med (mest sannynlig merket "Standard")
-> Klikk Egenskaper
-> Velg arkfanen Servere
-> Helt nederst haker du av for Min server krever godkjenning / My server requires authentication og legger inn brukernavn og passord til epostkontoen under Settings.
-> Klikk OK og Lukk
Outlook 2003:
-> Klikk Verktøy i menyen
-> Velg Epostkontoer
-> Velg Vise eller endre eksisterende epostkontoer og klikk Neste
-> Velg epostkontoen du sender med (mest sannynlig merket "Standard")
-> Klikk Egenskaper
-> Klikk Flere innstillinger
-> Velg arkfanen Utgående server
-> Kryss av for Min utgående server krever godkjennelse
-> Legg inn brukernavn og passord
-> Klikk OK, Neste og Fullfør