Dette er en begrensning hos din Bredbånds leverandør, som krever at du bruker deres SMTP server, i det nettet du er oppkoblet, for å begrense utsending av SPAM.
F.eks hvis du er tilkoblet internett via NextGenTel og prøver å sende mail via Telenor sin SMTP server (smtp.online.no) vil du få feilmeldingen 553 5.3.0 "We do not relay from"
Du må altså skifte utgående SMTP server i email oppsettet ditt til mail.broadpark.no i eksempelet ovenfor.
Men eksemplene ovenfor, skaper problemer, hvis du har email tilknyttet ditt eget domene, for da kan du ikke bruke noen av SMTP serverne ovenfor!
Hos Proffhosting kan du bruke din egen SMTP server, tilknyttet ditt eget domene, når du har web hosting eller email hosting hos oss, uansett hvilken bredbåndsleverandør du bruker.
Dette gjør at du kan bruke samme utgående SMTP server for sending av email, uansett hvor du befinner deg i verden.
Har du ikke hosting hos oss, blir alternativet å bruke en SMTP-server som støtter autentisering (som identifiserer deg med brukernavn og passord) samt i mange tilfeller port 587 med autentisering påskrudd,
da mange Internett-aksessleverandører (bl.a. Telenor, Canal Digital, Get og Tele2) ikke tillater at man bruker andre SMTP-tjenere enn deres, og blokkerer all utgående trafikk på port 25 (som er standardporten
for SMTP).