Postet 25.07.2021 | Oppdatert 25.07.2021
Hva er e-post autentisering?
E-post autentisering er en teknisk løsning for å bevise at en e-post ikke er forfalsket. Med andre ord, det gir en måte å verifisere at en e-post kommer fra hvem den hevder å være fra. E-post autentisering brukes oftest til å blokkere skadelig eller uredelig bruk av e-post som phishing og spam.
I praksis bruker vi begrepet “e-post autentisering” for å referere til tekniske standarder som gjør denne verifiseringen mulig. De mest brukte standardene for godkjenning av e-post er SPF, DKIM og DMARC.
Disse standardene ble designet for å supplere SMTP, den grunnleggende protokollen som brukes til å sende e-post, fordi SMTP ikke i seg selv inneholder noen autentiserings mekanismer.
Hvordan fungerer e-post autentisering?
Det er flere forskjellige tilnærminger til e-post autentisering, hver med sine egne fordeler og ulemper. Selv om den spesifikke tekniske implementeringen varierer fra tilnærming til tilnærming, fungerer prosessen generelt slik:
- En bedrift eller organisasjon som sender e-post, oppretter en policy som definerer reglene som e-post fra domenenavnet kan autentiseres etter.
- E-post avsenderen konfigurerer e-post serverne og annen teknisk infrastruktur for å implementere og publisere disse reglene.
- En e-postserver som mottar e-post, autentiserer meldingene den mottar ved å sjekke detaljer om en innkommende e-postmelding mot reglene som er definert av domeneeieren.
- Den mottatte e-post serveren reagerer på resultatene av denne godkjenningen for å levere, flagge eller til og med avvise meldingen.
Som disse trinnene gjør klart, må både avsenderen og mottakeren delta for at denne prosessen skal fungere. Derfor er tekniske standarder for e-postautentisering så viktige: de definerer en felles tilnærming til å definere reglene for e-postautentisering som enhver organisasjon kan implementere. Husk at autentisering av avsender via e-post gir mottakere av en melding noe viss grad av at e-postmeldingen faktisk stammer fra den representerte kilden. Dette genererer til slutt tillit og tillit til mottakere, og det er derfor det å forstå hvordan autentisere e-post er avgjørende for organisasjoner.
E-post autentisering er avhengig av grunnleggende standarder
SPF, DKIM og DMARC er alle standarder som muliggjør forskjellige aspekter av e-post autentisering. De tar opp komplementære spørsmål.
- SPF lar avsendere definere hvilke IP-adresser som kan sende e-post for et bestemt domene.
- DKIM tilbyr en krypteringsnøkkel og digital signatur som bekrefter at en e-postmelding ikke ble forfalsket eller endret.
- DMARC samler SPF- og DKIM-autentiserings mekanismene i et felles rammeverk og lar domeneeiere erklære hvordan de vil at e-post fra det domenet skal håndteres hvis det mislykkes i en autorisasjonstest.
Disse e-post autentiserings standardene supplerer SMTP, den grunnleggende protokollen som brukes til å sende e-post, og de fleste moderne e-postsystemer støtter dem.
Alle disse tre standardene utnytter det allestedsnærværende domenenavn systemet (DNS) for implementering. Da DNS fungerer som telefonboken på nettet, og i det vesentlige etablerer legitimiteten til domener gjennom en streng analyse- og verifiseringsprosess, utnytter sofistikerte e-post avsendere domene autentisering som en grunnleggende komponent i sikkerhet og leveringsevne.