8 Tips For å Finne Det Ideelle Domenenavnet

Vær merkbar

Domenenavnet ditt er ansiktet til selskapet ditt eller som privatperson - i form av en URL. Derfor bør du sørge for at det faktisk høres ut som et merke.


Så hvordan gjør du det? Med enkelhet, nyhet og minneverdighet. Unngå å sette inn bindestreker, tall eller noe annet som gjør at det høres unaturlig og komplisert ut. Et godt eksempel er Pepsi.com. Dette domenenavnet er ligaer utenfor dårligere alternativer som "Pepsi-cola.com" eller "Pepsi-2-drink.com".

Gjør det uttalt

Dette tipset er nært knyttet til vår første råd. Selv om brukerne sannsynligvis ikke sier domenenavnet ditt høyt, er det fortsatt viktig å uttale det. Dette er på grunn av noe som kalles prosessflytende: den enkle hjernen vår kan behandle informasjon med. Navn som ikke krever at en person tenker for hardt, er vanligvis det enkleste å huske, og er også mer sannsynlig å inspirere til positive assosiasjoner.


"Hvis du må stave det over telefonen, har du tapt." sier Jason Calacanis, den serielle gründeren og engelinvestoren bak tekniske giganter som Uber, Launch Festival og This Week in Startups.


Når folk rutinemessig feilstavner domenenavnet ditt fordi det er for vanskelig å finne ut, går all den potensielle trafikken tapt. De fleste vil gi opp å søke etter merkevarens nettsted raskt; de har ikke tid eller lyst til å prøve flere Google-søk med mulige stavemåter.Leksjonen her er enkel: gjør det enkelt for de som skal finn deg!

Hold det kort, men ikke for kort

Korthet kan bidra til å holde et domenenavn enkelt og minneverdig, men å gå for kort kan ha motsatt effekt. Sammenlign “PastaScience.com” med “PastaSci.com”. Takket være forkortelsen er sistnevnte vanskeligere å både uttale og huske, til tross for at den har færre tegn. Den første versjonen fungerer bra.


Nøkkelen her er å finne en balanse. Gå for noe kort, men ikke bland navnet ditt ved å hakke av hele deler av ord.


I jakten på korthet vurderer mange å bruke et akronym for domenenavnet. Men det er vanligvis bare lurt hvis ditt merke eller produkt regelmessig blir referert til av initialene. World Wildlife Funds nettsted kan for eksempel bli funnet på WWF.org. Det er perfekt for dem, siden veldedigheten deres er allment kjent og referert til som "WWF"./p>

Gå etter .no eller .com

Når det gjelder utvidelser, er det ikke alltid bedre å være unik. Mens nye utvidelser som ".me" eller ".pro" kan føles hip og iøynefallende, er ".com" fortsatt det enkleste å huske og brukes ofte. Faktisk bruker ¾ av alle nettsteder en ".com" -utvidelse.


Hvis du ikke får tak i ".com", kan du gå til andre kjente utvidelser som ".co" eller ".net" eller ".org". Planlegg deretter å anskaffe .com i fremtiden. Du må selvfølgelig først sjekke hvem som eier .com. Hvis et stort merke allerede eier ditt foretrukne .com, har du kanskje ikke råd til å kjøpe det fra dem, med mindre du kan betale ganske mye.


Men hva med de landsspesifikke utvidelsene, for eksempel ".no" for Norge, eller ".de" for Tyskland? Dette er helt greit hvis du ikke planlegger å gjøre forretninger utenfor landet du velger. For eksempel er .no-utvidelsen flott for et norsk selskap eller privatperson som stort sett opererer i Norge.

Unngå brudd på varemerker og forvirring

Det ideelle domenenavnet er særegent. Det skal ikke lett forveksles med navnet på et annet nettsted eller merke. Tross alt vil du ikke ha noen søksmål på hendene. Hvis domenenavnet ditt krenker et varemerke, kan du bli saksøkt og tvunget til å gi opp domenet. Før du registrerer domenenavnet ditt, kan du sjekke om det bryter med noen amerikanske varemerker her.


I et relatert notat: Hvis folk kan forveksle navnet ditt med et annet merke, kan også søkemotorer. Å velge et navn som er for likt en annen virksomhet, kan føre til at navnet på søkemotoren blir fylt med irrelevante lenker.

Gjør det umiddelbart intuitivt

Det ideelle domenenavnet skal gi brukerne en god ide om hva virksomheten din handler om. For eksempel bruker Rand Fishkin "PastaPerfected.com" som et eksempel på et intuitivt domenenavn for et nettsted som handler om pasta. Rett utenfor flaggermusen kan en potensiell kunde gjette seg godt om hva de finner på nettstedet (perfekt pasta!). Domenenavnet ditt skal ha samme effekt.


I tillegg gir øyeblikkelig intuitivitet bonuspoeng for minneverdighet. Når folk kan forstå nettstedets konsept bare fra domenenavnet, kan du satse på at det kommer til å stikke i hodet på dem.

Bruk nøkkelord fornuftig

Det er sant at det kan hjelpe å ha noen søkeord i domenenavnet ditt. Du bør imidlertid ikke bøye deg bakover for å inkludere setninger med eksakt samsvar. Å gjøre det kan faktisk skade merket ditt.


Google fikk tak i denne spam-taktikken, så et eksakt samsvar nøkkelorddomene er ikke mye av en rangeringsfaktor lenger. Dessuten har mange brukere utviklet inntrykk av at slike nettsteder er spammy og av lav kvalitet. Hvilket domene for sportssko til menn synes du høres mer profesjonelt og pålitelig ut: SportsDirect.com, eller BuyMensSportShoes.com?


Vårt råd: unngå å bruke generiske nøkkelord og uttrykk utelukkende. Ikke bare er de vanskelige å huske, men domenenavn utelukkende basert på generiske søkeordstrenger har ikke den samme SEO-fordelen som før.

Legg til eller modifiser om nødvendig

Prøvde alle tipsene ovenfor, men endte opp med et domenenavn som ikke er tilgjengelig? Hvis du har hjertet innstilt på et domenenavn, kan du legge til eller endre det litt for å gjøre det unikt for registrering.


Du kan legge til et prefiks eller suffiks, som det ble gjort i Rands eksempler på “ThePastaTerra.com” eller “PastaTerraShop.com”. Du har også et lite vrikkerom på tips nr. 4: fortsett og bruk en annen utvidelse, så lenge det ikke er i konflikt med de andre tipsene og fungerer for ditt merke og publikum. Dette kan se ut som "Terra.Pasta".


Vi håper at disse 8 tipsene hjelper deg å sone inn på det mest effektive domenenavnet for nettstedet ditt. Hvis du for øyeblikket sjonglerer med noen domenenavnideer, kan du gjerne dele dem i kommentarene. Vi vil gjerne høre hva du vurderer, og kan hjelpe bedriften din med å etablere en blomstrende tilstedeværelse på nettet. Vi tilbyr tjenester som nettstedsdesign og søkemarkedsføring, alle utviklet for å gi deg et steg opp i konkurransen.

Ofte Stilte Spørsmål (FAQ)

Nedenfor har vi samlet de mest spurte spørsmål angående domenenavn

Hvem kan registrere et norsk domenenavn (.no)?

Norske bedrifter og andre virksomheter og privatpersoner over 18 kan ha et norsk domenenavn (domenenavn som slutter på .no).


Virksomheter må ha et organisasjonsnummer i Enhetsregisteret, privatpersoner må være registrert med fødselsnummer i Folkeregisteret. Alle abonnenter må ha norsk postadresse.
En virksomhet må ha en av disse organisasjonsformene

Hvordan registrerer jeg .no domene som privatperson?

Når du skal bestille domenenavn som privatperson, trenger vi fødselsnummeret ditt for å vite at du er deg. For å beskytte fødselsnummeret videre i kundeforholdet, lager du en egen person-ID hos Norid. Den bruker du istedenfor fødselsnummeret når du skal bestille et domenenavn og for videre oppfølging av abonnementet.

Lag Person-ID her

Hva er en Egenerklæring?

Egenerklæringen er en del av kontrakten mellom Norid og søkeren, for .no domener, der hensikten er å avklare ansvarsforholdet mellom domenesøkeren, Norid og registraren (PROFFHOSTING). Egenerklæringen fylles ut, elektronisk, i bestillings prosessen, ved registrering av nye domener og ved overføring av et domene til et annet firma eller person.

Hvor mange .no domener kan jeg registrere?

Det er begrensinger på hvor mange .no domener hvert enkelt organisasjonsnummer eller personidentifikator kan registrere.


Organisasjonsnummer:

Kan registrere 100 .no domener per organisasjon


Personidentifikator (PID):

Fra 17. juni 2014 kan du registrere inntil fem domener direkte under .no, fem domener under priv.no, og fem domener under hvert

Hvor lang tid tar det å registrere et domene?

Et domene er "ferskvare" og registreres omgående når fakturaen er betalt.
Vil du være sikker på at ingen andre registrerer domenet du ønsker deg, lønner det seg å betale online via Paypal eller Visa/MasterCard, da innbetaling via bank kan ta et par dager.

Hva er de ulike typene av domenenavn?

Heldigvis trenger du ikke å huske alt nedenfor, da det kan bli litt forvirrende. Som registrant; vanligvis er alt du trenger for å kunne skille mellom et domenenavn - de populære begrepene som brukes samlet for andre og tredje nivå domener - og et underdomener.


TLD - Toppdomener (Top Level Domains)

Disse er på høyeste nivå i DNS-strukturen på Internett. Det finnes flere forskjellige typer TLD-er, nemlig:


ccTLD - landskode Toppnivådomener

To tegn domener etablert for geografiske steder; for eksempel; .au betyr Australia. Når de opprinnelig ble utpekt, kunne vanligvis bare innbyggere i et land registrere sin tilsvarende ccTLD; men gjennom årene har ganske mange land tillatt partier utenfor kysten å registrere navn på nettsteder. Et eksempel på dette er Tuvalu (.tv).

Når det gjelder .au-domenenavn, er det fortsatt strenge regler på plass (og det er bra). For eksempel må .com.au-registranter fortsatt være australiere eller ha registrerte forretningsinteresser i Australia. Registreringskriteriene for au-navn har betydd .au er fortsatt sterkt assosiert med Australia og har gitt stor tillit og tillit blant lokale og til og med utenlandske online-kunder.


gTLD - generisk toppnivådomene

De mest kjente generiske toppdomene inkluderer .com, .net, .biz, .org og .info - disse kan registreres av hvem som helst, hvor som helst i verden. Imidlertid har noen av de nye gTLDene som nylig ble utgitt forskjellige begrensninger.


IDN ccTLD - internasjonaliserte landskodedomener på toppnivå

Et toppnivå navn med et spesielt kodet format som lar det vises i et ikke-latinsk tegnsett (dvs. spesialtegn).

Under toppdomene er forskjellige andre nivåer:


Andre nivå (Second Level)

Rett under en TLD i DNS-hierarkiet, f.eks. .com.au


Tredje nivå (Third level)

Rett under et andre nivå i DNS-hierarkiet. f.eks. domainregistration.com.au

Forskjellen mellom andre og tredje nivå kan være litt forvirrende. For eksempel betraktes hotmail.com som et domene på andre nivå, men hotmail.com.au vil bli klassifisert som et tredje nivå.


Underdomener (Subdomain)

En del av et høyere rangert domenenavn i DNS-hierarkiet; f.eks. eksempel.domeneregistrering.com.au.

Noen tjenester tilbyr underdomener "registrering" - men dette er vanligvis ikke ideelt for bedrifter og bør sannsynligvis unngås for å opprette et kommersielt nettsted, da registranten av det øvre hierarkinavnet har kontroll over adressen. Å ha ditt eget navn kan også hjelpe med troverdighet.

Som nevnt er det ikke så viktig å forstå forskjellene mellom de ovennevnte - men noe du trenger å vite er hvordan du registrerer et domenenavn. Det er også lurt å plukke opp noen tips om valg av domener før du begynner å søke og registrere deg.

xx

xxxx

xx

xxx

xx

xxx

Alt starter med et domene

Nytt nettsted eller e-post?
Da må du ha et domenenavn!

Søk etter ledig domene

Fant du ikke det du lette etter?

Webside Hosting

Kraften og Sikkerheten som nettstedet ditt trenger

Starter fra

NOK25/måned
Vis Alle Pakker
Email Hosting

Rask og pålitelig Email Hosting, med Webmail og SSL inkludert

Starter fra

NOK15/måned
Vis Alle Pakker
Business Hosting

For deg som krever mer, vil ha færre begrensninger og backup inkludert

Starter fra

NOK199/måned
Vis Alle Pakker
Cloud Hosting (VPS)

Komplett kontroll og dedikerte ressurser til en brøkdel av kostnaden

Starter fra

NOK79/måned
Vis Alle Pakker